{"id":37,"date":"2014-03-27T15:55:42","date_gmt":"2014-03-27T15:55:42","guid":{"rendered":"http:\/\/kallaxcargo.se\/?page_id=37"},"modified":"2020-09-09T11:30:04","modified_gmt":"2020-09-09T11:30:04","slug":"flygfrakt","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/kallaxcargo.se\/","title":{"rendered":"Flygfrakt"},"content":{"rendered":"
Fysiska varor som skall byta \u00e4gare beh\u00f6ver ofta transporteras. Enklare sagt kan detta beskrivas som att en vara som s\u00e4ljs av fabrik\u00f6r A i Ort skall levereras till butik B i Byn. Inneb\u00f6rden blir en kedja av h\u00e4ndelser som modernt sett kallas logistik. Man kan l\u00e4tt t\u00e4nka sig att m\u00e4ngden varor och gods som flyttas kors och tv\u00e4rs inneb\u00e4r en v\u00e4ldig massa transporter. Varutransporter med flyg blir flygfrakt eller det internationella begreppet air-cargo.\u00a0Det s\u00e4ger sig sj\u00e4lvt att l\u00e5ngv\u00e4ga transporter blir snabbare med flyg. Men d\u00e4r finns ocks\u00e5 begr\u00e4nsningar, fr\u00e4mst i volym och vikth\u00e4nseende om vad som kan fraktas. Ekonomiska aspekter kan ocks\u00e5 inneb\u00e4ra begr\u00e4nsningar. Sedan finns det ocks\u00e5 ytterligheter, f\u00f6r varor l\u00e5ngt bortifr\u00e5n som m\u00e5ste flygfraktas f\u00f6r att det skall vara n\u00e5gon mening med saken, speciella matvaror till exempel. M\u00e5nga f\u00f6retag inom transportbranschen erbjuder alla sorters transportl\u00f6sningar och flygfrakt \u00e4r i de flesta fall ett alternativ. M\u00e5nga aspekter f\u00f6ljer med denna logistik, avtal om frakten skall tr\u00e4ffas, f\u00f6rs\u00e4kringsfr\u00e5gor skall l\u00f6sas, f\u00f6rtullning skall f\u00f6rberedas om det skall flygas \u00f6ver landsgr\u00e4nser och inte minst skall ekonomin klaras ut. Av allt gods som transporteras v\u00e4rlden runt st\u00e5r flyget f\u00f6r cirka 2 procent. En ber\u00e4kning s\u00e4ger att detta skall motsvara 50 miljoner ton. Detta st\u00e4mmer dock s\u00e4kerligen inte, eftersom ekvationen volym \u2013 vikt \u2013 ekonomi m\u00e5ste r\u00e4knas p\u00e5 ett s\u00e4rskilt s\u00e4tt d\u00e5 det g\u00e4ller flygfrakt. En viktig fr\u00e5ga idag \u00e4r flygets milj\u00f6p\u00e5verkan. Hur skall flygfrakten f\u00f6rsvaras j\u00e4mf\u00f6rt med passagerarna? Priset som betalas f\u00f6r att f\u00e5 \u00e5ka med planet vare sig det g\u00e4ller vara eller folk, skall v\u00e4gas mot planets lastm\u00f6jligheter, br\u00e4nsleekonomi och milj\u00f6p\u00e5verkan. D\u00e4r \u00e4r tre faktorer som alla skall v\u00e4gas in. Trots detta v\u00e4xer flygfrakten, enligt Transportnytt<\/a>.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Fysiska varor som skall byta \u00e4gare beh\u00f6ver ofta transporteras. Enklare sagt kan detta beskrivas som att en vara som s\u00e4ljs av fabrik\u00f6r A i Ort…<\/p>\n